Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Orang yang pintar ialah orang yang menghitung dirinya
serta beramal untuk hari selepas kematian (hari Akhirat) ,
sementara orang yang lemah ialah orang yang menikut hawa nafsunya
serta berangan-angan terhadap Allah dengan angan-angan (yang banyak) .
(Riwayat al-Tarmizi).
serta beramal untuk hari selepas kematian (hari Akhirat) ,
sementara orang yang lemah ialah orang yang menikut hawa nafsunya
serta berangan-angan terhadap Allah dengan angan-angan (yang banyak) .
(Riwayat al-Tarmizi).
Saya sangat terasa dengan ayat di atas namun saya sedar bahawa semua itu adalah kenyataan dan orang yang bijak adalah orang yang dapat menerima kenyataan itu dengan sepenuh hati .
Saya cuba terima kenyataan itu dan menjadi orang yang bijak .
Patutlah selama ini saya sering merasakan hati yang kering kerana kurang mencucurinya dengan amalan2 kepadaNYA .
Saya terasa amat bersalah dan cuba untuk mencari jalan penyelesaiannya dan Alhamdulillah kerana niat yang baik maka Allah telah permudahkannya .
Saya mendapat mesej daripada ESQ bahawa pada 13-15hb Nov 2009 akan diadakan training ESQ di Flamingo Hotel , Ampang .
Saya merasakan inilah peluang terbaik kepada saya untuk memuhasabah diri dan menambahkan kembali kekuatan kepada Allah dan RasulNYA setelah kira-kira 6 bulan saya tidak pergi untuk recharge ketika berlangsungnya ESQ .
Rancangan saya ;
Dimaklumkan pada malam14hb Nov itu juga akan diadakan Preview ESQ dimana kita dibenarkan membawa rakan-rakan dan keluarga ke ESQ pada mlm tersebut untuk memperkenalkan ESQ dengan lebih mendalam lagi terhadap training ini. Lantaran itu saya teringat akan Ilani dan Fadhilahanis yang diminta oleh Atiqah untuk membawa mereka ke preview tersebut jika mempunyai sebarang peluang .
Saya telah berkira-kira untuk pulang ke KD pada malam 13hb Nov nanti kerana kertas terakhir saya adalah pada 12hb Nov jam 2 petang maka dijangka sampai di KL pada subuh 14hb Nov maka saya telah merancang utk ke ESQ siang harinya dan mungkin diberi peluang membawa mereka ke Preview ESQ pada malam harinya jika berkesempatan. InsyaALLAH.
InsyaALLAH niat yang baik akan diperkenankan kerana saya pernah mengalaminya .
Aminnnnn :)
jom bada kita pusing balik sama2..
ReplyDeleteAlhamdulillah wei ko de rasa cmtuu..bagus.im proud of u.eceh,poyo plakk..time ko cuti nnt boleh la kita blaja agama sama2 ke..hoho.suka.
aku loiiikkeee entry ko yg nihh..
n ak nk gi esq!!!mahu sangat pegi babe.duit pon dah direadykan.haha..suka suka.
-fadhilah hanis